Mata Pelajaran | : | Sains |
Kelas | : | 5M |
Tarikh | : | 19-10-2011 |
Masa | : | 30 minit |
Bilangan Murid | : | 12 orang |
Bidang Pelajaran | : | Menyiasat Alam Kehidupan |
Tema | : | Herbivor, Karnivor, Omnivor |
Hasil pembelajaran | : | A) Menguasai isi kandungan - mengetahui nama haiwan dan makanannya. - memperkenalkan istilah Herbivor, Karnivor dan Omnivor. - mengenalpasti makanan yang dimakan oleh haiwan. - mengelaskan haiwan dalam kumpulan Herbivor, Karnivor dan Omnivor. |
B) Membina kemahiran berfikir dan strategi berfikir - berkomunikasi dengan rakan dan guru di dalam keadaan terkawal semasa aktiviti sedang dijalankan. - mensintesiskan hubungan makanan antara haiwan dengan haiwan. | ||
C) Mengamalkan nilai murni - bekerjasama dengan rakan dalam menjalankan sesi permainan. - mengikut arahan guru dan menghormati guru | ||
Objektif pembelajaran | : | Di akhir sesi pembelajaran ini, murid dapat |
-> menyatakan nama haiwan dan makanannya dengan betul secara lisan. -> mengelaskan tabiat makanan haiwan dalam kumpulan Herbivor, Karnivor dan Omnivor secara bertulis. -> menghasilkan lembaran kerja dengan mengelaskan tabiat makanan haiwan. | ||
KBKK | : | i) Mengenal pasti ii) Menghubung kait iii) Menyampai maklumat iv) Membuat kesimpulan |
Bahan, peralatan dan bahan sumber | : | Patung-patung haiwan, kad perkataan, kad imbasan haiwan, gambar-gambar haiwan,lembaran kerja |
Pengetahuan sedia ada | : | Murid-murid telah mengetahui nama-nama haiwan. |
Fasa | Isi Kandungan | Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran | Catatan | |
Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | |||
Permulaan / Mencungkil Idea (5 minit) | Nama haiwan dan makanannya. | 1.Guru meminta murid mengambil patung-patung haiwan yang terdapat di dalam kotak. 2. Guru menyoal murid : -Apakah nama haiwan ini? -Apakah makanan haiwan tersebut? 3. Guru menerangkan tabiat makanan haiwan dan seterusnya mengaitkannya dengan tajuk pelajaran hari ini. | 1.Murid memberi respon. 2.Murid menjawab soalan yang ditanya oleh guru. 3.Murid menumpukan perhatian semasa sesi penerangan dijalankan. | Strategi / Teknik : Penyoalan Penerangan BBM: Patung Haiwan yang berlainan |
Mestruktur / Menstuktur semula (7 minit) | Mengetahui nama haiwan dan makanannya. | 1. Guru menunjukkan gambar-gambar haiwan yang berlainan. 2.Guru meminta murid menyatakan nama haiwan dan makanannya . | 1.Murid menyatakan nama haiwan. 2.Murid menyatakan nama dan makanan haiwan yang ditunjuk. | Strategi / Teknik : Pemerhatian BBM:Kad-kad imbasan haiwan |
Aplikasi Idea (8 minit) | Memperkenalkan istilah Herbivor, Karnivor dan Omnivor. Mengenalpasti makanan yang dimakan oleh haiwan. | 1. Guru menunjukkan kad perkataan “ Herbivor”, “Karnivor” dan “Omnivor”. 2. Guru menerangkan maksudnya dengan menghubungkaitkan dengan makanan haiwan. 3. Guru menunujukkan gambar-gambar haiwan. 4. Guru membimbing murid untuk mengenalpasti makanan yang dimakan oleh haiwan. | 1.Murid membaca istilah Herbivor, Karnivor dan Omnivor. 2.Murid menyatakan nama haiwan dan makanannya. 3.Murid mengelaskan tabiat makanan haiwan dalam kumpulan Herbivor, Karnivor dan Omnivor. | Strategi / Teknik : Penerangan Pemerhatian BBM: Kad Perkataan Gambar haiwan Kemahiran: Mengenalpasti |
Inkuiri Penemuan / Bimbingan (10 minit) | Mengelaskan tabiat makanan haiwan dalam kumpulan Herbivor, Karnivor dan Omnivor. Membincang tentang tabiat makanan haiwan | 1. Guru memberi arahan mengenai permainan dengan jelas. 2. Guru mengagihkan contoh haiwan kepada setiap murid untuk menjalankan sesi permainan. 3. Guru membimbing murid semasa sesi permainan dijalankan. | 1.Murid mendengar arahan guru dengan teliti. 2.Setiap murid dikehendaki mengelaskan tabiat makanan dalam kumpulan Herbivor, Karnivor dan Omnivor dengan contoh haiwan yang diberikan. 3.Murid yang dapat mengelaskan tabiat makanan haiwan mengikut kumpulan akan diberi pujian oleh guru. | Strategi / Teknik : Permainan, perbincangan Bimbingan BBM: gambar haiwan Kemahiran: Pengkelasan |
Refleksi/Penutup (5 minit) | Menghasilkan sebuah buku skrap dengan mengelaskan tabiat makanan haiwan. -Herbivor -Karnivor -Omnivor | 1. Guru membimbing murid membuat kesimpulan mengenai tabiat makanan haiwan. 2. Guru menerangkan cara membuat lembaran kerja dan membimbing murid-murid yang lemah. | 1.Murid membuat kesimpulan. 2.Murid dikehendaki menghasilkan sebuah buku skrap dengan mengelaskan tabiat makanan haiwan dalam kumpulan Herbivor, Karnivor dan Omnivor. | Strategi/Teknik: Penerangan Bimbingan Kemahiran: Membuat kesimpulan BBM:lembaran kerja |